Páginas

Superdotació - Altes capacitats.


"Al este de la campana de Gauss" Documentos TVE
Segons el Ministeri d’Educació els nens o nenes considerats superdotats són aquells que presenten un nivell de rendiment intel·lectual superior en un ampli ventall d’aptituds i capacitats, i a més a més, aprenen amb facilitat qualsevol matèria o àrea.
Distingeix aquests nens/es superdotats dels talentosos, que serien aquells que mostren habilitats específiques en àrees molt concretes. Així es pot parlar de Talent acadèmic, matemàtic, verbal, motriu, social, artístic, musical i creatiu. Una altre distinció important és pels nens/es considerats precoços que són aquells que mostren qualitats de superdotació o de talent a edats primerenques i que posteriorment, en l’adolescència o a l’edat adulta poden o no mantenir aquesta diferència significativa respecte el seu grup normatiu en edat.
El que és important de les diverses classificacions que existeixen sobre la superdotació i les altes capacitats intel·lectuals es poder avaluar i fer la identificació, entre d’altres, per poder donar la resposta educativa que cada nen/a necessita. Es tracta en definitiva que aquests nens/es es desenvolupin adequadament per arribar a ser homes i dones feliços en la vida.
Els nens/es superdotats a més a més d’obtenir a les proves psicomètriques encarregades d’avaluar habilitats intel·lectuals un quocient intel·lectual superior a 130 (QI >= 130) presenten també alts nivells de creativitat. Mostren una elevada curiositat per allò que els envolta, s’impliquen força en tasques que són del seu interès, obtenen bones puntuacions en proves i normalment sense massa esforç, prefereixen relacionar-se amb adults o nens més grans que ells, tenen bona intuïció, aprenen fàcilment i acostumen a avorrir-se a classe, presenten sentiments molt forts i poden arribar a ser hipersensibles, són molt autocrítics i perfeccionistes amb allò que els interessa.
Els nens/es amb altes capacitats intel·lectuals són aquells que a les proves psicomètriques obtenen un quocient intel·lectual d’ entre 120 i 129 (QI=120 i 129), són nens/es que acostumen a presentar un elevat rendiment en alguna àrea específica de la intel·ligència i dins aquest grup fàcilment trobarem algun talent; matemàtic, lògic, artístic, verbal, musical, etc…Són veritables especialistes en alguna d’aquestes àrees i el seu rendiment en la resta de matèries acostuma a estar dins la normalitat.