"Al este de la campana de Gauss" Documentos TVE
Segons el Ministeri d’Educació els
nens o nenes considerats superdotats són aquells que presenten un nivell de
rendiment intel·lectual superior en un ampli ventall d’aptituds i capacitats, i
a més a més, aprenen amb facilitat qualsevol matèria o àrea.
Distingeix aquests nens/es
superdotats dels talentosos, que serien aquells que mostren habilitats
específiques en àrees molt concretes. Així es pot parlar de Talent
acadèmic, matemàtic, verbal, motriu, social, artístic, musical i creatiu. Una altre distinció important és pels nens/es
considerats precoços que són aquells que mostren qualitats de superdotació o de
talent a edats primerenques i que posteriorment, en l’adolescència o a l’edat
adulta poden o no mantenir aquesta diferència significativa respecte el seu
grup normatiu en edat.
El que és important de les diverses
classificacions que existeixen sobre la superdotació i les altes capacitats
intel·lectuals es poder avaluar i fer la identificació, entre d’altres, per
poder donar la resposta educativa que cada nen/a necessita. Es tracta en
definitiva que aquests nens/es es desenvolupin adequadament per arribar a ser
homes i dones feliços en la vida.
Els nens/es superdotats a més a més
d’obtenir a les proves psicomètriques encarregades d’avaluar habilitats
intel·lectuals un quocient intel·lectual superior a 130 (QI >= 130) presenten també alts nivells de creativitat. Mostren una elevada
curiositat per allò que els envolta, s’impliquen força en tasques que són del
seu interès, obtenen bones puntuacions en proves i normalment sense massa
esforç, prefereixen relacionar-se amb adults o nens més grans que ells, tenen
bona intuïció, aprenen fàcilment i acostumen a avorrir-se a classe, presenten
sentiments molt forts i poden arribar a ser hipersensibles, són molt
autocrítics i perfeccionistes amb allò que els interessa.
Els nens/es amb altes capacitats
intel·lectuals són aquells que a les proves psicomètriques obtenen un quocient
intel·lectual d’ entre 120 i 129 (QI=120 i 129), són nens/es que acostumen a
presentar un elevat rendiment en alguna àrea específica de la intel·ligència i
dins aquest grup fàcilment trobarem algun talent; matemàtic, lògic, artístic,
verbal, musical, etc…Són veritables especialistes en alguna d’aquestes àrees i
el seu rendiment en la resta de matèries acostuma a estar dins la
normalitat.