Páginas

Desenvolupament auditiu

1 a 3 mesos: Els nadons des del naixement prefereixen tons aguts de veus femenines. A partir de la 4a setmana poden separar i localitzar sons dins de les paraules (figura fons-auditiu). I fins els 3 mesos fan un joc vocàlic de retroalimentació auditiva on fan variacions de to i durada.

3 a 6 mesos: Entre el 3r i 4t mes fan variacions em la intensitat del to de veu. Utilitzen la veu ja com a mitjà de comunicació.

6 a 9 mesos: Busquen la ubicació dels sons produïts por ells mateixos i pels altres. Comencen a imitar patrons prosòdics de la llengua materna, donen resposta a melodies i cançons amb postures i moviments. Comencen a produir els primers fonemes amb els sons /p, b, m, d/. Responen a inflexions de veu i al seu nom.

9 a 12 mesos: Troben l’origen dels sons que els envolten. Els agrada molt que l’adult els produeixi sons nous. Els criden molt l’atenció els canvis prosòdics. En les seves produccions mantenen les vocals i la pronunciació de la llengua materna. Fan vocalitzacions de sons greus i aguts, variacions d’intensitat. Comprenen ordres senzilles com el “dóna’m” i “te”.

12 a 18 mesos: Comencen a experimentar amb els objectes, deixar-los caure i veure quin soroll produeixen. Pel que fa als aspectes verbals coneixen la representació símbol-paraula-objecte i utilitzen elements suprasegmentals d’entonació i accentuació dins dels seus jocs. Executen ordres d’una sola acció amb l’objecte present o sense ell. Utilitza els fonemes anteriors i comencen a produir els sons mitjos de /t,n/.

18 a 24 mesos: Els agrada cantar, picar o moure’s amb les variacions de sons, melodies i música en general. Estableixen control sobre els patrons suprasegmentals i els associen a expressions facials. Utilitza el NO sistemàtic per qualsevol cosa. Afegeix a les seves produccions els fonemes /f, ny, l, x/. Memoritzen fins a 2 sons, o paraules.

2 a 3 anys: Discriminen frases de 2 i 3 elements. Associa instruments amb l’expressió corporal i el cantar. Diferencien la música del soroll. La música l’associen amb el joc i les seqüències rítmiques. Comencen a entendre les estructures prosòdiques orientades a desenvolupar els missatges que l’adult fa. Les cançons amb pocs canvis melòdics produeixen relaxació i son. Estableixen un ritme binari amb el caminar. Els moviments amb música els permet diferenciar entre estats de tensió-relaxació. Comencen a produir els sons /ll, g, j, k/. Memoritzen fins a 2 sons, paraules, o oracions.

3 anys: El seu desenvolupament els permet comprendre melodies, ritmes, cançons, tot i que encara no estableixen temps, pauses o frases. Elaboren estructures rítmiques de 3 elements, i estructures verbals de 3-4 elements. Diferencien melodies simples. Comprenen ordres complexes de diferents accions. Poden començar a produir els fonemes /s, r/ (r vibrant simple). Memoritzen fins a 3 sons o paraules. Són capaços de diferenciar entre el dia i la nit.

4 anys: Poden diferenciar ràpid i lent, agut i greu. Utilitzen la cançó i els trets prosòdics amb finalitats emocionals, per ridiculitzar, estar contents... Utilitzen jocs senzills de paraules o series rítmiques. Comencen a utilitzar els fonemes /l, r/ dins de les síl·labes travades i la /r/ (vibrant múltiple). Memoritzen fins a 4 sons o paraules. Imiten seqüències rítmiques bàsiques. Diferencien matí, tarda i nit.


5 anys: Gran creativitat i imaginació musical. Memoritzen fins a 5 sons, paraules o oracions complexes. Tenen els conceptes de temps, espai i la seqüència d’esdeveniments. Noció temporal de dia, nit, matí, primer, després, últim, setmana, ahir, avui i demà.

6 a 8 anys: Canta melodies senzilles. Sincronitza els moviments de mans i peus.